تکریم سالمندان در جشنواره «بی‌بی و باشو» زرند

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار زرند گفت: جشنواره «بی‌بی و باشو» (مادربزرگ و پدربزرگ) با هدف تکریم سالمندان و ایجاد ارتباط بیش از پیش بین اعضای خانواده، برای دومین سال پیاپی همزمان با روز سالمند جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ در این شهرستان برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا، محمد ایزدی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار زرند در نشست کارگروه «زرند شهر جشنواره‌های ایران» ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی، هفته گردشگری و روز سالمند گفت: از آنجا که سالمندان را می‌توان روایتگر بخشی از تاریخ معاصر دانست از سال گذشته و همزمان با روز سالمند اقدام به برگزاری جشنواره «بی‌بی و باشو» در شهرستان زرند کردیم تا علاوه بر ارج نهادن به این قشر، تکریم، مهر و محبتِ بیشتر به تمام سالمندان به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، کاری فرهنگی نیز انجام شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار زرند افزود: رویکرد دبیرخانه شهر جشنواره‌ها توجه به تمامی حوزه‌های اجتماعی اعم از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و معنوی است.

او تصریح کرد: فناوری باعث فاصله بین مردم و کمرنگ شدن روابط حقیقی بین اقشار مختلف و متاسفانه حتی بین اعضای خانواده ها شده و در این بین افرادی که به دلیل کهولت سن، از موارد مرتبط با با فناوری عقب هستند بیشترین آسیب‌های روحی روانی را پیش رو دارند و مطمئن هستیم اجرای چنین برنامه‌هایی، در قالب جشن یا جشنواره یا دورهمی‌ها، می‌تواند برای ساعاتی این فاصله نسل جدید با نسل سالمند را کوتاه کند.

 پاسداشت ارزش‌های فرهنگی در جشنواره  «بی‌بی و باشو»

 محمد اسلامی رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرند و دبیر ستاد زرند شهر جشنواره‌های ایران گفت: تاکید ستاد بر برگزاری رویدادها در تمامی مناطق شهرستان از روستاهای دورافتاده تا لایه‌های داخلی بافت‌های شهری در شهرهای زرند شامل یزدانشهر، خانوک، ریحانشهر و سیریز است و بنا به تصمیمی که در زمان تنظیم تقویم گرفتیم مقرر شد برخی از رویدادها و جشنواره‌ها به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم در مناطق شهری برگزار شود.

او افزود: عنوان بی‌بی و باشو احترام و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و تاریخی زرندی‌هاست که از قرن‌ها قبل هنگام صدا زدن و خطاب کردن این پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از واژه‌های ناب پارسی، بی‌بی و باشو استفاده می‌کردند.

اسلامی از ضرورت حفظ گویش‌ها و لهجه‌های قدیمی که بعضی ریشه در دوران باستان دارند به‌عنوان یکی از اولویت‌های میراث‌فرهنگی در برابر هجوم واژه‌های بیگانه غیرایرانی نام برد و تصریح کرد: دومین جشنواره «‌بی‌بی و باشو» عصر روز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ در پارک مسافر شهرک امام علی اکبرآباد و با مشارکت دبیرخانه ستاد زرند شهر جشنواره‌های ایران، اداره بهزیستی و روابط عمومی شهرداری زرند برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071701274
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha